Tartu Maraton vähendab jõuliselt oma süsinikujalajälge

Tartu Maraton lõi käed uue kütusepartneri Nestega ning loobub fossiilsete diiselkütuste kasutamisest oma transpordis, suusaradade ettevalmistamisel ja rajaäärsete elektrigeneraatorite töös. Minnes üle täielikult jääkidest ja jäätmetest toodetud diislikütusele Neste MY vähendab legendaarne suusaspordiüritus oma transpordi süsinikujalajälge keskmiselt 90 protsenti.

Peakorraldaja Indrek Kelgu sõnul on Tartu Maratoni meeskonnas ühine arusaam, et spordiüritusi saab ja peabki korraldama võimalikult keskkonnasäästlikult.

„On oluline, et meie suurimad liikumissündmused oleksid võimalikult loodust säästvad. Kuigi oleme juba omajagu samme astunud, asendades näiteks ühekordsed plastiknõud ja kilekotid korduskasutatavatega, oli suurimaks murekohaks fossiilne kütus, mida just talvel kulub väga palju,” ütleb Kelk.

“Me ei saa kütusest loobuda, aga saame valida, millist kasutada. Seetõttu alates sellest aastast töötavad meie rajatraktorid, diiselgeneraatorid, sõiduautod ning toodame generaatoritega elektrit ja sooja telkidesse täielikult taastuvtoorainest diisliga,“ jätkab Kelk.

Mullu kulus Tartu suusamaratoni korraldamiseks 12 000 liitrit diislit, peakorraldaja sõnul peab sama kogusega arvestama ka tänavu. Asendades 12 000 liitrit kütust Neste MY-ga on kasvuhoonegaaside emissioon 3800 kg/CO2e, samal ajal fossiilse diisli puhul oleks see number 41 000 kg/ CO2e.

Lisaks on Neste MY lõhnatu. „See tähendab, et tänavuse suusamaratoni rajal sõitvad masinad ei jäta endast õhku harjumuspärast kütuselõhna ning ka telkide juures töötavate generaatorite ümbruses on õhk tuntavalt puhtam,“ ütleb Neste Eesti tegevjuht Dennis Antamo.

Üleminek Neste MYle vähendab Tartu suusamaratoni masinapargi keskkonnamõjusid keskmiselt 90 protsenti. Sääst on saavutatav tänu jäätmete ja jääkide kasutamisele kütuse tootmisel, millest olulisima osa moodustavad toiduaine- ja kalatööstuse ülejäägid. Kokku on Nestel kümme mittefossiilset toorainet jätkusuutliku maanteetranspordi, laevade ja lennukikütuste tootmiseks. „Tegemist on põhjamaiselt pakasekindla kütusega, mida maanteetranspordile toodame kasutamiseks kuni -32-kraadise külmaga. Samuti võib Neste MY kütust segada fossiilse diislikütusega mistahes mahus või kasutada 100% ulatuses puhtalt nagu Tartu Maraton seda alates sellest suusamaratonist teha otsustas,“ lisab Antamo.

*Neste MY aitab vähendada kasvuhoonegaaside (GHG) heitkoguseid keskmiselt 90%, kui võrrelda kütusetarbimise elutsüklit fossiilse diisli tarbimisega. Kalkulatsiooni aluseks on Euroopa Liidu taastuvenergia direktiiv II (2018/2001/EU). Loe lähemalt Neste MY vähendatud emissiooni kohta SIIT.

Lisainfo Neste MY kohta SIIT.

Fotod: Tartu Maratoni peakorraldaja Indrek Kelk ja Neste Eesti tegevjuht Dennis Antamo.

Liitu uudiskirjaga!

Kui soovid olla esimeste seas, kes saavad Eesti Jalgratturite Liidu uudiskirju oma meilile, siis liitu meie pressilistiga! Saadame kord kuus välja uudiskirja meie sportlaste tegemistest ning jooksvalt teavitusi eesolevate koolituste kohta.

Eesti Jalgratturite Liit (lühend EJL) koordineerib jalgrattaspordiga seonduvat tegevust Eestis.
EJL on Rahvusvahelise Jalgratturite Liidu (UCI) ja Euroopa Jalgratturite Liidu (UEC) liige.

X